Als lid van het Federaal raadgevend comité voor Senioren heeft Fediplus deelgenomen aan gesprekken over de nieuwe tariefpolitiek van de NMBS. Een aantal verenigingen van senioren vond de plannen verre van interessant voor senioren.

Alles begon in het parlement, waar gedurende de laatste maanden een aantal besprekingen plaatsvonden binnen de commissie Mobiliteit, waarbij volgens onze bronnen nog weinig twijfel was over de toekomst van het seniorentarief voor de trein. Want na heel wat besprekingen werd een nieuw beheerscontract afgesloten voor een periode van tien jaar, waarbij de NMBS via een aantal bepalingen beschikt over een relatieve autonomie wat de tarieven betreft.

Het contract, dat aanvangt op 1 januari 2024, voorziet dat aan de senioren een vermindering wordt toegekend van 40% op de standaardtarieven 2e klas, ongeacht het tijdstip van vertrek. Geen sprake meer dus van het biljet voor senioren, geen sprake ook meer van de levenslange vermindering voor grote gezinnen enz. Daarentegen blijft een treinrit voor journalisten, parlementairen, voor kinderen onder 12 vergezeld van een volwassene … wel bestaan. Met andere woorden, het forfaitair bedrag voor senioren wordt omgevormd tot een verminderd tarief, wat nadelig is voor senioren die langere afstanden afleggen, zoals dat het geval is voor senioren die verder van een stadscentrum verwijderd zijn.

Deze aangekondigde wijzigingen hebben tal van tussenkomsten veroorzaakt bij tal van politici. Een petitie gehouden tijdens de maand oktober heeft meerdere duizenden handtekeningen opgeleverd. Er werden ook contacten belegd tussen senioren en de NMBS, waarbij de spoorwegmaatschappij uitleg heeft gegeven over diens plannen en vooruitzichten.

Uiteraard is het behoud van het seniorentarief tegengesteld aan de plannen van de NMBS. Daarom roept Fediplus op tot het bepalen van een aantrekkelijk seniorentarief, dat kan ingeschreven worden bij de grote oriëntaties die de NMBS doet. Tegelijkertijd doen wij een oproep om een eenvoudig seniorentarief in het leven te roepen voor alle openbaar vervoer, trein, tram, bus, metro.

Er dient ook een eenvormig tarief en een uniek abonnement te komen voor al deze vervoermaatschappijen, zodat slechts één ticket nodig is voor vervoer met deze verschillende maatschappijen en diensten. Die droom is echter verre van een realiteit, want:

  • de transportmaatschappijen zijn autonoom;
  • er zijn verschillende overheden in het spel (federaal, regionaal);
  • de NMBS heeft een beheerscontract voor 10 jaar, gebaseerd op de tarieven die eigen zijn aan de NMBS